keskiviikko 28. syyskuuta 2011

When you're different people will remember you.


Hei kaikki.
Mulle on nyt todella välttämätöntä ilmaista eräs asia, joka jäin mun mieltä häiritsemään. Ja haluan myös avata tietämättömien silmiä, sekä kertoa teille mielipiteeni. 
Multa on usein kysytty, että voisinko olla lihavan, "ruman", iso nenäisen, punatukkaisen, homon, lesbon yms. kaveri. Onko edes tämän kysyminen oikein, onko teidän mielestä oikein vaatia ystävältä tietynlaisia ulkonäkö kriteerejä, onko teidän mielestänne oikein vaatia ihmiseltä jolta haette tukea ystävyyttä ja rehellisyyttä, että hän olisi kaunis tai jotenkin muuten teidän silmäänne miellyttävä? Minulle ei, minusta hän saa olla sellainen kuin on, ja pidän hänet lähelläni tästäkin huolimatta.

Onko oikein arvostella muita pelkän ulkonäön perusteella, vai onko edes arvosteleminen oikein? Sen kai päättelee jokainen itse, mutta haluan vain herättää myös teissä kysymyksiä jota voitte pohtia yksin tai vaikka ystävienne kanssa. Miksi ulkonäkö on niin tärkeää ihmisille, hakevatko ihmiset alitajuntalisesti kauniita ihmisiä ympärilleen jotta saisivat esim. suosiota?
Mikä tekee ihmisestä ruman, eikö se niin mennyt että kauneus on katsojan silmissä. Ehkä joku tykkää punatukkaisista ja toinen ei, se on yksilöllistä. Henkilökohtaisesti en jättäisi tutustumatta ihmiseen jos hänen hiusten värinsä eivät olisi mieleeni, jos muuten ihminen vaikuttaa mukavalta. Ja mielestäni punaiset hiukset on hienot, kuinka monella on sisua värjätä punaiseksi hiukset tai siniseksi. Siksi en pidä suvaittavana sitä, että arvostelisin jonkun ulkonäön perusteella, ja siksi olen yrittänyt kasvattaa itseni pois moisesta.
 girls
Toisen arvosteleminen, vain silmäyksen perusteella on vaikeaa. Ja kysyn usein hiljaa itsekseni miten tuo henkilö voi tietää tytön olevan tyhmä vain katsomalla häntä. En sano olevani pyhimys, tai etten itse olisi koskaan arvostellut ketään vain yhdellä katseella, mutta minä sentään tiedän että se on väärin. Onko kellään koskaan tuntunut pahalta, kun sanoit jotain tyttöä rumaksi, vain koska ystäväsi sanoivat? Onko kellään tuntunut kipua sydämessä kun haukut jotain tyhmäksi? Mikä tekee haukkumisesta sallittua, miksi ihmisillä on taipumus moittimiseen, arvostelemiseen ja ennen kaikkea henkiseen kiusaamiseen. 
Miksen voisi olla ystävä sellaisen ihmisen kanssa jonka seurassa viihdyn, vaikka hän ei näyttäisi samalta kuin minä. Miksi seurassani pitäisi olla jotain mallin näköisiä ihmisiä joiden seurassa tuntisin itseni epämukavaksi ja mukaan kuulumattomaksi, tai sellaisten seurassa jotka haukkuvat muita jotka eivät näytä heiltä tai näyttävät heidän silmissään "rumalta".
 friends
Hakeudun ihmisten seuraan joiden kanssa viihdyn, sellaisten seuraan jossa voin olla oma itseni ja sanoa mitä mieleeni tulee. Olla sellainen kuin haluan, ja olla ajattelematta jatkuvasti miten hiukseni ovat tai miten meikkini ovat. Koska kun olen löytänyt aitoja ystäviä joiden seurassa voin olla oma itseni, minun ei tarvitse miettiä näytänkö hyvältä koska tiedän etteivät he hylkää minua, vaikka minulla olisi huono hiuspäivä, finni naamassa, verkkarit ja olisin ilman meikkiä. Ystävyys ei perustu ulkonäköön, tai ainakaan omien teorioitteni perusteella. Ystävyys on aito kahden ihmisen välinen suhde, jota tulee arvostaa. Tosi ystävä ei sano hyi laita meikkiä kun heräät aamulla, ei hauku sinua rumaksi kun itket, ei jätä sinua kun ulkonäkösi pettää. Tosi ystävä tukee sinua, on rehellinen ja antaa olkapäätä kun sitä tarvitset. 
sinä olet kaunis
Rakastan ihmisiä jotka voivat olla sellaisia kuin ovat, persoonallisia, kauniita omalla tavalla, sellaisia jotka eivät välitä mitä muut sanovat. Joten mikä oikeus sinulla on arvostella minua, että millaisten ihmisten kanssa minä olen. Mikä oikeus sinulla on sanoa miltä ystäväni näyttävät, tai miltä minä näytän. Jonkun silmää ei välttämättä minunkaan ulkonäkö miellytä, eikä sillä väliä silloin hän voi olla ihmisten kanssa jotka miellyttävät. Ja minä sellaisten kanssa jotka hyväksyvät minut sellaisenaan. 
Kaikista ei pidä tykätä, kaikkien kanssa kuitenkin on tultava toimeen. 
Joten sinä voit katsoa peiliin ja miettiä mitä sanot ennen kuin sanot sen, voit myös miettiä mitä kannattaa sanoa. Joskus on mietittävä omia tekoja ja omia sanoja, näin olen itsekin monesti tehnyt. Olen monesti istunut kotona, miettien mitä tein väärin. Minulla on todella vahva taipumus vaipua pahaan oloon jos olen sanonut jollekin tyhmästi, tehnyt jotain tyhmää tai ylipäätään ollut ilkeä. 
En ole roolimalli, enkä enkeli, enkä sano että olisin täydellinen kaikin tavoin ihmisenä. Olen tehnyt virheitä, niin kuin kaikki ihmiset ovat tai tulevat tekemään. 
Tiedän että pinnallisuus on osa ihmisiä, ja joissain ihmisissä se on enemmän kuin osa. Jotkut sanovat että ovat pinnallisia, ja niin voi olla, mutta myös pinnallisilla on tunteet, ja he voisivat joskus miettiä miltä heistä tuntuisi jos tämänlainen käytös kohdistuisi heihin. Joskus muihin kohdistuva arvosteleminen voisi jäädä ajatukseksi.
lala
Eli vastaus kysymyksiinne on tässä, en arvostele sinua tummien punaisten tai vaikka sinisten hiuksiesi mukaan, en myöskään tukevuutesi, ison nenäsi, varakkuutesi, seksuaalisuutesi tai minkään perusteella joka voisi omasta mielestäsi olla vika. Arvostan sinua kaikin tavoin jos uskallat olla oma itsesi, näyttää sen muille ja olla välittämättä mitä he sanovat. Olet ihana sellaisena kun olet äläkä muuta itseäsi kenenkään vuoksi. Jos hän ei pidä sinusta sellaisena kuin olet, fuck him/her se on hänen menetys. Koska voin luvata, olet ihana ihminen. 
Toivoisin ettei mielipiteeni herättäisi teissä vihaa tai minkäänlaista pahaa mieltä, koska en kirjoita loukatakseni ketään.
AAMEN. 

With love
Juuli 


ps. So check your self in the mirror and think about someone else that got hurt for your words. Shes not perfect but you aren't either. 

73 kommenttia:

  1. Voi, ihanaa et joku kirjottaa välillä tälläsistäkin aiheista ! Mahtava teksti :)) oot ihana !

    Anna

    VastaaPoista
  2. tosi hyvä postaus mut mun mielest nää kuvat oli vähän ristiriidas ton tekstin kaa koska noissa kuvissa noi tyypit on just tommosii täydellisen näkösii ja kauniita... just saying

    VastaaPoista
  3. I-H-A-N-A teksti! toi on täyttä totta ja mä niin toivoisin et ihmiset oikeesti törmäis seiniin ja ymmärtäs kaikki noi jutut hetkes...mutku niin monet kuitenkin on niin piittaamattomia ton suhteen...minkälaista ois olla tommonen arvosteleva ihminen? ite oon tapiolan musal ja heti saatii ylimielisiä katseita joiltakin, mitä ideaa? mitä ne siinä saavuttaa? se että mä oon musalinjalla tarkottais et mä oon nevari?? ja mikä on nevari?? en vihaa niitä vaikka ne ei tykkää meistä, mä säälin niitä. ne on nähny meiät vaan päältä päin eikä ne tiedä meistä MITÄÄN. niiden kaveripiiiri on niin pieni ja täynnä pelkkiä tommosia ihmisiä, noita on kuitenin nykyään vähemmän kuin niitä ihania ihmisiä joihin mä oon tutustunu!

    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011092714465069_ul.shtml?fb_ref=flb&fb_source=profile_oneline

    Julma maailma...

    VastaaPoista
  4. hei tää on täyttä totta! koko teksti. ihana :)

    VastaaPoista
  5. ihan mahtava teksti. sai mut oikeesti ajattelemaan :) <3

    VastaaPoista
  6. Pakko kyllä sanoo et oot sä kyllä pieni enkeli maan päällä! Toi teksti oli ihan älyttömän hyvä :)

    VastaaPoista
  7. Olen niin samoilla linjoilla sun kanssas, ihan huippuhyvä teksti! :)

    VastaaPoista
  8. täyttä totta koko teksti ! :-)

    VastaaPoista
  9. minunki mielestä ihana teksti! :)

    VastaaPoista
  10. Eikää, ihana teksti ja niin totta joka sana! :) Tuli myös jotenki hyvä mieli ku mulla on punaset hiukset hihi :D

    VastaaPoista
  11. Olen samaa mieltä! :) On ihana että maailmassa on ihmisiä, jotka ovat tarpeeksi rohkeita sanomaan mielipiteensä suoraan, kuten sinä. Monet ehkä miettivät mitä muut ajattelevat jos hengaa "erilaisen" tyypin kanssa. Se vain osoittaa heidän heikkoutensa. Rohkeat osaavat mennä oman mielensä mukaan ja päättää itse kenen kanssa viettää aikaansa :)

    VastaaPoista
  12. Vitsit tää oli ihana <3 Oor niiin hyvä kirjottaja!! :)

    VastaaPoista
  13. ihana teksti ♥ just nuinhan se menee...! jee oon lukenu sun blogia alusta asti varmaa ja en tiiä oonko koskaa kyllä kirjotellu mitää, mt tää on aivan älyttömän kiva ! (:

    VastaaPoista
  14. Tosi hyvä teksti! Huomaa, että oot ajatellut asiaa ja oot oikeesti tota mieltä kuin kirjotat. Ja mä oon ihan samaa mieltä :)

    Ei tosiaankaan ole ihmiseltä paljon vaadittu pitää kaikenlaiset negatiiviset, esim. juurikin ulkonäköön liittyvät kommentit toisista ihan vaan omana tietonaan. Tiedän ihan omakohtaisesti, että ei tarvita kuin yksi pienikin ilkeä kommentti ulkonäöstä tai pahansuopa vilkuilu/tuijottaminen pilaamaan ihmisen päivän ja murentamaan itsetuntoa...

    Mun mielestä on hyvä, että myönsit, ettet itekään ole asian suhteen mitenkään täydellinen, mä en ole myöskään. Oon itsekin joskus esim. kavereiden kanssa juoruillut ilkeyksiä jonkun ulkonäöstä, mutta tajuan, ettei olisi pitänyt. Onneksi virheistä kuitenkin oppii :)

    Tällaisia tekstejä lisää! :)

    VastaaPoista
  15. ihana postaus, oon ihan samaa mieltä :)

    VastaaPoista
  16. Juuli sä olet mahtava! Tälläsii ihmisii ei oo monii täs maailmas :D Punaset hiukset on upeit!

    VastaaPoista
  17. Mahtava teksti, sä puhut niiin asiaa!! oon ihan samaa mieltä sun kans :>

    VastaaPoista
  18. Voi juuli oot ihana! :) kumpa kaikki muutki osais ajatella tolleen

    VastaaPoista
  19. Tää oli ihan mahtava kirjotus, kiitos! :)

    http://coloryourstylee.blogspot.com/

    VastaaPoista
  20. Aivan ihana teksti ja täyttä asiaa! :-)

    VastaaPoista
  21. sä oot niiiin hyvä kirjottamaan! kirjota enemmän tämmösiä asiatekstejä, niitä on hirmu ihana lukee :) oon täysin samaa mieltä sun kans!!

    VastaaPoista
  22. HAH YOU SAID IT GIRL! tiesin et täst tulee hyvä ja oli ihan pakko keskeyttää lukeminen ja käydä kattoos kännykällä ootko jo postannu! miss you ja nähään kohta <3

    VastaaPoista
  23. haha en kyl kelannu et osaat sanoo asias näin hyvin! LOISTAVAA juuli =)
    -mirka

    VastaaPoista
  24. sun iho on mielettömä hyvässä kunnossa. ei yhtäkää epäpuhtautta :o mitä käytät kasvoihis? syötkö esim e-pillereitä jotka auttais?

    VastaaPoista
  25. oon muutamaan kertaan kuullu ku ihmiset huutaa et ''hyi vittu mikä redhead'' ja sellasta ja joskus se masentaa aika paljon, mut tää teksti piristi tosi paljon ja tää postaus on upee! vaikutat ihanalta ja luonnolliselta ihmiseltä ja blogis on ihana! ei mulla muuta, jatka samaan tahtiin :>

    VastaaPoista
  26. Tuntuu hullulta että tällaisesta edes pitää kirjoittaa tällanen postaus, eikö noiden asioiden pitäis olla kaikille ihan itsestäänselviä? Ei kannata ressata vaikka tuollaisia kommentteja tulee, koska ei ne ihmiset oikeasti välttämättä ole niin hirveitä ja pinnallisia kuin miltä vaikuttaa; ne on vaan nuoria. Jos ei murrosiän jälkeen oo tullu muutosta ajatusmaailmaan niin sitten pitää olla jo huolissaan. Tai ainaki tuntuu ettei kypsät aikuiset ihmiset vois ihan tosissaan tulla haukkumaan sun kaverikuvan ihmisiä.

    http://colours-and-carousels.blogspot.com/

    VastaaPoista
  27. toivottavasti äitisi näkee tämän, hän voi olla susta kovin ylpeä.: )

    VastaaPoista
  28. so true, kukaa ei oo täydellinen. ihana teksti, kiitos tästä !
    g

    VastaaPoista
  29. Osui ja upposi! Itsekin kaikenlaiseen lokerointiin sortuneena ja lokeroituna tiedän täysin mistä kirjoitat.
    Ei kukaan tunne toista ihmistä ellei ole hänen kanssaan puhunut ja puhunut ja puhunut. Toisen ulkoisen olemuksen perusteella on ihan turha tehdä mitään johtopäätöksiä, sisältä se ihminen löytyy! Yritän itse pitää tämän mielessä. Niin Tyhmä blondi-muottiin sullotuksi joutuessa, kuin antaessani ennakkoluulojen melkein rajoittaa mun elämää ja estää mua tutustumasta ihaniin, aitoihin ja erilaisiin ihmisiin.
    Aamen.

    http://sometimesimsugar.blogspot.com/

    VastaaPoista
  30. ASIAA ! <3 oot nii hyvä kirjottaa ja tosi tärkeest asiast !

    VastaaPoista
  31. siiiiiiiiiis niin upeeta tekstii, oot juuli ihana <3

    VastaaPoista
  32. Juuli tää oli aivan ihana postaus ja tosi kivasti kirjotettu. Tai siis tarkotan että lauseet oli muotoiltu kivaan tapaan. Arvostan tätä kirjotusta ja mielipidettäsi tosi paljon !!! Aivan älyttömän mahtava teksti !!! <3

    VastaaPoista
  33. juuli oot nii ihana <3 toi teksti oli niin hyvä ja täyttä asiaa ! mullakin oli ennen sellain että arvostelin ihmisiä ulkonäön vuoksi/haukuin, mutta viime keväänä päätin etten enää teen niin ja nyt olen jo niitten vähän 'rumempien, tukevampien' ystävä :) oikeesti jatka samaan malliin :)

    VastaaPoista
  34. ihana teksti ja täysin totta, joka sana! oot huippu :)

    VastaaPoista
  35. a i v a n ihana kirjotus<3

    VastaaPoista
  36. ei lisättävää. olet ihan mahtava, aito ja ihana♥ ja sulla on sydän paikallaan !

    VastaaPoista
  37. oot ihan älyttömän hyvä kirjottamaan!:)

    VastaaPoista
  38. Anonyymi kirjoitti...

    tosi hyvä postaus mut mun mielest nää kuvat oli vähän ristiriidas ton tekstin kaa koska noissa kuvissa noi tyypit on just tommosii täydellisen näkösii ja kauniita... just saying


    Mun mielestä noitten kuvien pointti oli toi ystävyys, eikä mikään ulkonen kauneus, et onko ne kauniita vai ei :o

    VastaaPoista
  39. kiva teksti ja kuvat:)
    rakastuin tohon kuvaan missä noitten kahen ytön hiuksista on tehty yks letti, oi niin ihana! <3

    VastaaPoista
  40. Mahtavaa Juuli, aivan todella upea kirjoitus!! Toivoisin, että useemmat sun ikäiset olis yhtä fiksuja, aitoja ja ajattelevia kuin sinä.
    Jatka samaan malliin <3

    VastaaPoista
  41. sul on lahjoja juuli ! oot ihana <3 äitisi voi olla ylpee tollasesta tytöstä ! :-)

    VastaaPoista
  42. sä osaat tän juuli. <3 kiitos tästä, upee teksti, joka laittoi varmaan monen ajattelemaan!

    VastaaPoista
  43. hullun hyvä teksti juuli! itselläni on punaiset hiukset, ja englantilaisten mukaan ginger, eivätkä kaikki hyväksy minua ulkonäköni takia tai heillä on ennakkoluuloja minusta. minulla on kuitenkin maailman parhaat ystävät, joista olen todella kiitollinen! he eivät nolostu liikkua seurassani vaikka olen erilaisen näköinen vaan hyväksyvät minut juuri sellaisena kuin olen. ♥ kiitos tekstistä, oon sun kanssa niin samaa mieltä:)

    VastaaPoista
  44. mun mielest se kertoo paljon ihmisestä joka valitsee mielummin kauniita ja suosittuja frendeiks ku niit vähä massasta poikkeavia. Välittääkö sellanen ihminen susta jos sulla menee huonosti etkä ehdi välittää sun ulkonäöstä?Mä valitsen mun kaverit niiden luonteenpiirteitten mukaan, sellasten ihmisten jonka kanssa mä viihdyn ja ihmisiin johon mä voin luottaa.Se on myös yks osa alue rasismia jos kattoo ulkonäön mukaan, ei toi voi olla mun kaveri toi on liian isokokoinen/laiha/vanha/nuori/tumma. Kukaan ei ole täydellinen niinpä ne jotka ajatelee pelkästään ulkonäköä vois vähän miettiä myös omaa itseään käytöstään, kuka haluis olla sellasen frendi joka koko ajan vaan haukkuu ja arvostelee ihmisiä? naurettavaa tollanen käytös se kertoo vaan siitä kuinka vähän se osaa arvostaa erinlaisuutta, kuka haluis mennä massan mukaa? kuka haluu näyttää samalta kun muut ja olla persoonaton? en minä ainakaan.

    VastaaPoista
  45. upea teksti, just tän takia seuraan sun blogia että semmosten "peruspostausten" lisäks tulee myös tämmöstä erilaista, pohdiskelevaa tekstiä :-) oot ihana <3

    VastaaPoista
  46. Erittäin hyvä kirjoitus ! :)

    VastaaPoista
  47. upee ajatus mut teksti on jossai puolin vähä hankalaa seuraa. mut tuntuu just silt et vuodatata tuntees, ja eihän ne missää täysin loogises virrassa tuu ulos, joten tosi luonnollista ja kaunista tekstiä. apua, nyt mullaki tuli tällanen epämääränen kommentti mut pointti oli et ihana kun oot tota mieltä. mut joo, kuvat vähä ristiiriidas, niiku aikasemmin sanottiin.

    ja kysyn vaan, et miks julkasit ne ilkeät kommentit sun kavereista aikasemmassa tekstissä. :< ?

    peace &love :)

    VastaaPoista
  48. Kiitos Juuli tästä, just eilen sain ihan puskista kuulla, että mulla ois iso nenä ja mun elämä putos hetkeksi raiteiltaan. Nyt sain taas asiat oikeeseen perspektiiviin kiitos sun, todella viisaita sanoja <3 :)

    VastaaPoista
  49. oon kyllä täysin samaa mieltä, ja vaikka joskus tulee hiukan apee olo ja sellanen, kun muut ei huomioi mua, jos olen omien kavereideni seurassa, mikä on ihan helvetin typerää, koska saan itse valita kenen kanssa liikun. kiva postaus.. ja muistutan vieläki, että se meikkipostaus ois TOOSI jees ... :----)

    VastaaPoista
  50. Ihana teksti ja kirjotat tosi hyvin! :-)

    VastaaPoista
  51. ihana teksti :) en ymmärrä ihmisii ketkä puhuu tollasta. Kaikki ihmiset ot omal taval kauniita ja niit ei voi tuomita ulkonäön perusteella!

    VastaaPoista
  52. Tosi fiksu postaus, thumbs up! :-)

    http://fevrier11.blogspot.com/

    VastaaPoista
  53. mul on sulle haaste mun blogissa :)

    http://roosaosblog.blogspot.com/2011/10/jooooo-haiddi-haasto-mut.html

    VastaaPoista
  54. ihanasti kirjotettu :)!

    http://thelittlenotebook2.blogspot.com/

    VastaaPoista
  55. ou gaaaad toi teksti on mahtava....ja erityisesti sillee kaunis ja koskettava! oot oikeesti tosi lahjakas kirjottaa :) jatka samaaaaaan malliiin

    VastaaPoista
  56. luin sun blogin alusta loppuun ja siinä meni kyl aika kauan :D mut sun kirjottaminen on parantunu ihan huomasti vaik en koskaan oo oikeestaan ite huomannukkaan paljoo niitä kirjotusvirheitä :D kauan ootte nyt ollu nikon kaa yhessä ? oot tosi kaunis ja sulla on ihanat hiukset <3

    VastaaPoista
  57. Sait mut miettimään noit asioita ihan tosissaa. Lisää tälläsiii, kiitos:)

    VastaaPoista
  58. ooon lukenu ton teksin joku 5 kertaa ja se on joka kerta yhtä hyvä !

    VastaaPoista

Paper planes kiittää, ja toivoo että laitat kommenttia asialliseen sävyyn.